Your current browser is not (yet) supported

Stay Connected

Iedereen wordt uitgedaagd om een weg te vinden in de huidige crisis. Wij zijn daar geen uitzondering in. Ik neem u mee in een klein kijkje achter de schermen van Bosta, Bevo en MegaGroup..

 

16 maart sprak minister-president Rutte het land toe over het coronavirus. De realiteit lijkt moeilijk te bevatten maar we moeten er toch aan geloven.. Het virus is onder ons en dat zal voorlopig nog wel zo blijven. 16 maart is ook de eerste dag dat het team van Bosta vanuit huis aan het werk gaat. In de weken hiervoor werden al plannen gemaakt voor mogelijke maatregelen en/of scenario’s. Er werd gekeken naar een manier van mogelijk (meer) thuis werken en onze inkopers keken nog eens goed naar de voorraden. Hoe kunnen wij als bedrijf zo operationeel mogelijk blijven voor onze klanten? Een vraag die ons creatief aan het denken heeft gezet. Dankzij het vooruit plannen kon het team van Bosta redelijk snel omschakelen van kantoor naar thuis werken! 

 

Wennen aan de nieuwe situatie

Daar zit je dan.. in je eigen huis. Zonder de dagelijkse gezelligheid en interactie van je collega’s op de werkvloer. Zonder de dagelijkse ‘goedemorgen’ van de CEO die op ieder kantoor even binnen loopt. Werken op een nieuwe manier waar we allemaal nog even aan moeten wennen. Maar ook weer een stap terug naar vaker zelf de oplossingen zoeken en groeien in kennis. Onderling houden we contact via mail, telefoon en een groepsapp. Informatie blijven delen en elkaar op de hoogte houden is ‘key’. Naar ons zelf maar ook naar de klanten toe. Daarom hebben wij speciaal een pagina gemaakt waar alle updates te vinden zijn van ons bedrijf m.b.t. het Coronavirus: https://www.bosta.nl/coronavirus-update 

Van tijd tot tijd ga ik naar het kantoor omdat ik nu eenmaal sommige werkzaamheden niet vanuit huis kan doen. Het terugzien van collega’s geeft nu veel meer impact al zeg ik het zelf. Het voelt bijna als een dagje uit! Weg uit de muren waar je bijna 24/7 bent en weer een tikkeltje terug in het sociale leven. Hier en daar een praatje met een collega, op gepaste afstand uiteraard, brengt ook weer de nodige nieuwe informatie en inzichten. Zo zijn er collega’s die normaliter achter een bureau zitten, die nu mee helpen in het magazijn omdat het gewoonweg enorm druk is. Of bijvoorbeeld de mogelijkheid om eens leuke foto’s te maken voor de #FlowerBoostChallenge. Maar het is wel een onwerkelijk beeld om nu op kantoor rond te lopen.. 

Vele kantoren zijn bijna leeg omdat veel mensen thuis werken. Bij binnenkomst direct je handen desinfecteren. Lopen door de gangen waarbij je soms, wat lijkt op een kleine dansbeweging moet maken om elkaar netjes de ruimte te geven. Wat de wereld toch snel kan veranderen in tijden van crisis..

 

Vanuit thuis bereikbaar blijven

De telefooncentrale is doorgeschakeld naar onze nieuwe thuis-kantoren en de mailbox staat open. Dagelijks ontvangen wij vele telefoontjes en mails van onze klanten. En ook al werken we vanuit huis, we willen zo goed mogelijk in contact blijven. Ja, het is niet helemaal ideaal aangezien we niet even gemakkelijk een telefoontje door kunnen schakelen maar we vinden snel alternatieve oplossingen. Soms is de verbinding niet optimaal maar gelukkig hebben we altijd nog email. Het is voor ons dan ook erg prettig dat de meeste klanten hun vragen alsnog via de mail stellen zodat wij in de gelegenheid zijn om toch antwoord te kunnen geven. 

Ook de accountmanagers staan voor onze klanten klaar. Zij zijn erg benieuwd hoe het met u, als onze klant gaat en de firma dus schroom u niet om eens contact op te nemen met uw eigen accountmanager.

 

De nodige ‘uitdagingen’

Wat de crisis voor ons en de klanten zou gaan betekenen wist niemand vooraf in te schatten. En tot op de dag van vandaag kunnen we dat nog steeds niet echt inschatten. Pas achteraf, als we terug kunnen gaan kijken op deze pandemie, zullen we echt weten wat de impact is geweest. Wat wij wel weten is dat het druk is! En niet een klein beetje druk.. maar echt druk! Het magazijn draait record brekende dagen in het aantal verwerkte orderlijnen en de orders en aanvragen blijven binnen rollen. Top uiteraard! Maar dat heeft ook zijn keerzijde. 

De drukte heeft helaas als effect dat het magazijn in een achterstand kwam met het verwerken van de orders. Denk daarbij wel dat er in het magazijn wordt gewerkt met andere richtlijnen dan normaliter. Het ‘gewoon’ ontvangen van goederen, orderpicken en verpakken is nu ineens een baan waarbij zoveel meer komt kijken. De 1,5m afstand moet overal waar het kan gehandhaafd worden en men is bewust van de nodige extra hygiëne (momenten). 

Al jaren zijn onze klanten gewend dat wij binnen een aanzienlijk korte tijd de orders kunnen leveren. Een achterstand mag dan wel een logisch gevolg zijn in deze tijd maar we willen graag terug naar zoals het was. Het magazijn werkt daarom per 11 mei weer in meer verspreidde ploegen en zijn hiermee de achterstand aan het terug dringen. Zo zijn de werkzaamheden in het magazijn ook doorgegaan in de weekenden en soms zelfs op feestdagen. Dankzij de huidige ploegen worden er nu dagelijks ongeveer 40% meer orderlijnen verwerkt ten opzichte van de weken daarvoor. 

 

Stay Connected

Door het blijven delen van informatie en elkaar op de hoogte houden voelt het nog steeds als een echt team! Maar het stopt daar niet! 

De MegaGroup Holding, MegaGroup Export en de verkoopkantoren in Belgie, Duitsland, Polen, Engeland, Denemarken en Nederland lijken door deze situatie steeds meer en meer connectie te vinden. Zo hebben we inmiddels wekelijks een meeting met het marketing en e-commerce team en is er dagelijks een vergadering van de landendirecteuren om bovenop de stand van zaken te blijven.

Om meer op een persoonlijk niveau met onze klanten in contact te blijven hebben we een kans gegrepen om ons ook eens van een andere kant te laten zien. Wie is de persoon die de orders verzamelt? Hoe ziet een werkdag van een sales directeur eruit? Hoe houdt de CEO contact met alle landen? Een creatieve foto vanuit het magazijn die u mee neemt in een andere wereld dan enkel de artikelen op een bestel formulier. Of misschien wel gewoon een vriendelijk gezicht van een magazijnmedewerker die hard werkt maar daar op zeker trots op is!

 

Deze crisis heeft een donkere zijde en laat ons zien hoe waardevol het leven is. En precies om die reden mogen we trots zijn op wat we wel hebben. Om die reden is dit bedrijf trots op het bijdragen in de rol van water in ons leven. Om die reden staan wij iedere dag weer voor u klaar!

Samen staan we sterk!

 

Ik en het hele team willen u nogmaals bedanken voor alle begrip en geduld.

Blijf veilig en hopelijk tot snel!

 

Bianca Egelmeers 

Sales support & Marketing Bosta Nederland

outlook-foto-2018

 

 

 Voor onze contactgegevens klik hier of ga naar contact opnemen onder aan de pagina

 

Top